محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید افزوده شد.

تاریخچه کاغذ دیواری

  • چهارشنبه 7 خرداد 1399
  • مقالات

تاریخچه کاغذ دیواری

در حدود چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح، اولین کاغذ بشر تولید شد. چینی ها دویست سال پيش از ميلاد مسیح با خمیر برنج ديوارهای خود را تزيين ميکردند اما در سال یکصد و پنج بعد از میلاد مسیح "تی سان لون" برای نخستین بار فرآورده کاغذ دیواری را از تکه های پارچه های نخی تولید کرد که به عنوان کاغذ دیواری شناخته شده ی امروزی محسوب می شود. در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را بر عرب‌ها فاش نمود که در نتیجه آن‌ها نیز دانش کاغذسازی را به اروپا منتقل نمودند. کاغذ دیواری‌های اولیه طرح‌هایی مشابه تصاویر فرشینه‌ها داشتند و گاهی اوقات ورقه بزرگ کاغذی همانند فرشینه‌ها به صورت آزاد و یک تکه، بر روی دیوار نصب می‌شد و گاهی نیز همچون سیستم امروزی آن را بر دیوار می‌چسباندند.

انگلستان از کشورهای پیشرو در صنعت کاغذ دیواری محسوب می شود. قدیمی ترین نمونۀ به جا مانده از کاغذ دیواری در انگلستان که در لندن به چاپ رسیده بوده به سال ۱۵۰۹ برمی گردد. استفاده از کاغذ دیواری بعد از دوران تکفیر "هنری هشتم" از سوی کلیسای کاتولیک بسیاررایج شد، زیرا این امر موجب قطع روابط سایر کشورها با انگلستان و در نتیجه جلوگیری از صدور فرشینه به آن کشور شد. از آنجا که انگلستان خود در تولید فرشینه مهارتی نداشت، اشراف و نجیب زادگان به کاغذ دیواری روی آوردند.

در دوران حکومت "الیور کرامول " تولید کاغذ دیواری از سوی دولت مذهبی عملی بیهوده به شمار آمد و متوقف شد اما با بازگشت "چارلز دوم" دوباره متمولین متقاضی کاغذ دیواری شدند حکومت کرامول، فرهنگی کسالت بار را برمردم تحمیل کرده بود، از اینرو پس ازمرگش مردم به خرید وسایل خانگی رفاهی و تجملی که در دوران وی ممنوع شده بود روی آوردند.

 مرور تاریخچه کاغذ دیواری به نام "آلبرشت دورر" نقاش و ریاضی‌دان آلمانی قرن شانزدهم برمی‌خوریم. او در زمینه چاپ تصاویر بزرگ و چاپ‌های تزئینی دیواری تبحر داشت. او بزرگ‌ترین گراورساز زمان خود بود و به زیبایی روی فلزات وچوب حکاکی می‌کرد و آثارش تاثیر زیادی برهنرقرن شانزدهم اروپا داشت.

«طاق نصرت» بزرگ‌ترین تصویر چاپی به دستور "ماکسیمیلیان اول" امپراتور روم مقدس چاپ شد. ابعاد این کاغذ دیواری 3.57 در 2.95 متر بود و از 192 ورقه کاغذ تشکیل شده بود. از این نمونه کپی‌هایی نیز تهیه شده بود که در بناها و قصرها مورد استفاده قرار گرفت. در سده‌های میانی دوران اسلامی یکی از معروف‌ترین و مرغوب‌ترین کاغذها به نام کاغذ سمرقندی در شهر سمرقند ساخته می‌شد. مسلمانان به کمک کاغذ سازان چینی کارگاهی را در شهر سمرقند راه‌اندازی کردند و صنعت کاغذ سازی را گسترش دادند.

در سال ۱۷۸۵ ، کارآفرین فرانسوی و آلمانی اوبرکامپ دستگاه جدیدی را معرفی کرد که بتواند رنگهای رنگی را بر روی ورقهای کاغذ برای قالب کاغذ دیواری چاپ کند. بعداً ، در سال ۱۷۹۹ ، مردی به نام لوئیس-نیکولاس رابرتز ماشینی را ساخت که بتواند ورق های پیوسته از کاغد دیواری را با الگوهای رنگی تولید کند. در اواسط دهه ۱۶۰۰، کاغذ دیواری مقرون به صرفه تر شد و محبوبیت زیادی در بین توده ها کسب کرد. در حقیقت ، در اوایل دهه ۱۷۰۰ ، آنقدر رایج شده بود که در سال ۱۷۱۲ ، در زمان سلطنت ملکه "Anne"  مالیات بر کاغذ دیواری وضع شد. این نشان دهنده این واقعیت بود که انگلیس به عنوان رهبر جهانی در زمینه تولید کاغذ دیواری بدل شده بود و این مالیات بیش از ۱۰۰ سال ادامه یافت و سرانجام در سال ۱۸۵۶ پایان یافت. در "عصر ویکتوریا"طرحهای چاپی در اتاقها یکی پس از دیگری جلوه گری می کرد، خصوصا با رنگ های پر زرق و برق. ورود کاغذ دیواری های چاپ شده با ماشین چاپ، نقوش اسلیمی و گل و بوته ها را متناسب با بودجه اکثر خانواده ها روی دیوارهایشان آورد. صنعتگرانی چون Louis Comfort Tiffany و William Morris و تعبیر شاعرانه آنها از طبیعت که روی قالب های چوبی حکاکی می شد به نماد هنر نو بدل شدند. در عصر ویکتوریا، آنگونه که انتظار می رفت موقعیت بزرگی برای رونق و همه گیر شدن کاغذ دیواری بوجود آمد. در طول این دوره که از آن به دوران طلایی کاغذ دیواری یاد می شود.

در سال ۱۸۵۶، زمان رسیدن به یک نکته مهم دیگربود، اختراع رنگ آنیلین، که جایگزین استفاده از آرسنیک یا سرب سفید در ایجاد کاغذ دیواری شد. نه تنها رنگ آنیلین فرایند تولید را بسیار ارزانتر کرد بلکه خطرات سلامتی مرتبط با آرسنیک و سرب سفید را که سالها بر کارگران صنعت تأثیر گذاشته بود، از بین برد. این کشف روند ساخت کاغذ دیواری را به میزان قابل توجهی سرعت بخشید.

در اواسط قرن هجده بریتانیا به اولین تولید کننده و صادر کننده کاغذ دیواری در اروپا تبدیل شده بود. در اوائل قرن نوزدهم با توسعه چاپ توسط نیروی بخار، تولیدکنندگان کاغذ دیواری در انگلستان موفق به تولید انبوه آن شدند که این امر به کاهش قیمت ودر نتیجه قابل خرید شدن آن توسط طبقه متوسط انجامید.

 در آن زمان کاغذ دیواری به عنوان وسیله ای ارزان و موثر جهت روح بخشیدن به اتاقهای تاریک و تنگ طبقه کارگر از محبوبیت ویژه ای برخوردار شد. با شروع قرن بیستم کاغذ دیواری یکی از رایج ترین اقلام مورد استفاده در منازل دنیای غرب گردید. ورود این محصول به ایران به دوران حکومت "ناصرالدین شاه قاجار" بازمی گردد, وی که علاقه ای خاص به شیوه های معماری و هنر مغرب زمین داشت، در زمان نوسازی کاخ گلستان با پوشاندن دیوارهای آن کاخ توسط کاغذ دیواری های وارداتی از زمره نخستین افرادی شد که باب ورود این محصول به ایران را گشودند.

کاغذ دیواری امروزی

دهه 1960 و 1970 میلادی فروش کاغذ دیواری بسیار زیاد بود و طراحی ها جسورانه و مدرن بود، نقطه ی مهم بسیاری از تولید کنندگان کاغذ دیواری بود. اما بحران نفت در سال 1973 منجر به كاهش چشمگیر اندازه این صنعت در سطح جهان شد و بسیاری از بنگاه ها ازاین تجارت خارج شدند ویا توسط شركت های بزرگ بین المللی به تصرف در آمدند.

افزایش رقابت در صنعت رنگ و محبوبیت مواردی مانند قلاب زدن (ایجاد اشکال و تصاویر با ساختن بسیاری از نقاط کوچک) و غلتک زدن (استفاده از یک پارچه تقریبا تاشو برای ایجاد یک اثر ماربل) در دهه 1980 نیز منجر به کاهش فروش کاغذ دیواری و تنها زمینه رشد فروش در کالاهای ارزان قیمت بود.

اما اخیراً پس از سال 2010 به بعد، فروش کاغذ دیواری گران قیمت دوباره زنده شده است. کارشناسان اعتقاد دارند این صنعت با توجه به پیشپنه 400 ساله خود همچنان در محیط زندگی انسان خواهد بود البته با طرح ها و رنگ های بهتر.

جدیدترین مطالب
ما را در جوامع مجازی دنبال کنید!